Följ Vittras uppväxt och framfart

lördag 23 oktober 2010

Länge sen sist

Det har väl egentligen inte hänt så mycket sen sist.

Det rullar på med träningen av Vittra. Nu har jag börjat leka in grunderna till avlämnande av föremål och apportering. (Väntar fortfarande på att hon ska byta tänder så att vi kan börja träna med flera olika föremål)
Vissa saker verkar hon kunna bara så där och en av dom är "loss". Första gången jag provade så släppte hon jättefint. Så nu när vi leker släpper jag ibland och för att leken ska fortsätta måste hon trycka in leksaken i min hand.
Funkar toppen! Ibland kommenderar jag "loss" och sen "sitt/ligg" alternativt kastar leksaken. Funkar också toppen. Hon blandar ihop sitt och ligg men det blir bättre o bättre.

En annan sak som hon bara gör av sig själv är att sätta sig när jag stannar när hon går fint med kontakt (fot).

Vilken toppenuppfödare som levererar valpar som är bitvis färdigtränade...   :-)

Nu är hon också redo för spårträning. La flera spår när hon var bäbis men det märktes att hon inte var reda då. Nu däremot så är det dags att sätta fart på den träningen. Synd bara att det är mörkt på kvällarna nu. Får bli spår på helgerna.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Då har ni fått lydnadshunden och vi fått spårhunden! Spajk spårar som en liten gud, vi har lagat typ 3 spår i veckan sen han kom hem, och nu går det som tåget i skogen! Däremot lydnaden är väl lite si och så med....men vi har ju ett helt liv på oss?!

    // Carolin, Spajk o Dizni

    SvaraRadera