Följ Vittras uppväxt och framfart

söndag 1 maj 2011

Sjöodjuret

Påskafton tillbringades hos dottern ute på landet, toppenväder och god mat så man var alldeles proppmätt sen.
Vittra hittade en ny kul uppgift, att jaga flugor...ett tag hade hon stirrtävling med en fluga...undrar vem som vann. Hon lyckades i alla fall fånga en.

I tisdags var Vittra och jag bort till en gräsplan vid ån för att träna. Träningen gick bra, körde mycket stadga och en del fotposition. Har upptäck att hon upplever det som lite otäckt när jag kommer så nära. Inte konstigt då att jag har haft problem att få in henne i rätt position. Nu tar vi det lite baklänges att jag ställer mig i rätt position och sen bara matar på med belöning för att få en positiv upplevelse för henne.

Efter träningen gick vi ner till ån, tänkte att hon kanske ville dricka lite vatten eller bara kolla. Men Vittra kom ju på att det var sånt där roligt vatten som man kan skutta runt i, som i diken i skogen, så hon tog ett skutt ut och försvann helt. Det sa bara plums, så var hon borta. Tur att jag höll i kopplet så jag kunde hjälpa henne upp. Arbogas sjöodjur heter tydligen Vittra. Jag skrattade så jag nästan ramlade omkull.

Har nu anmält Vittra till Nora Bk:s utställning, så nu får vi ligga i hårdträning. Vi ska ha ringträning på klubben så vi kan träna så realistiskt som möjligt.

Nu i helgen har jag varit på kurs med Vittra. "Släpp Kontrollen Lös", en jättebra och tankeväckande kurs.
Den handlar om att strukturera och lära in nya positiva känslor hos hunden i situationer som den kan uppleva som obehagliga eller jobbiga.

1 kommentar:

  1. Spajk verkar ha en lite mer avvaktande inställning till vatten...trots att vi bor granne med Siljan har han ännu inte ens badat tassarna?!?
    Ska bli kul att ses i Nora!!! Vi ska också ringträna...mycket!!
    // Carolin & Dizni & Spajk

    SvaraRadera