Följ Vittras uppväxt och framfart

måndag 29 november 2010

Svar på Carolines fråga:

Viktförskjutning bakåt i kamplek

Det är något man vill få fram just för att det är en fördel i apporteringen och i agility. Dessutom är det skonsammare för hundens nacke att inte rycka och slita i sidled.

Det man vill ha är en hund som när den griper, direkt lägger vikten bakåt med bakbenen under sig och jobbar på att dra rakt bakåt. Dragkamp helt enkelt.
Jag fick förklarat för mig att många kelpiesar lägger vikten på fronten när de kampar. De drar neråt och liksom bugar.

För att få till detta ska man i början låta hunden vinna kampen varje gång den drar bakåt. Då lär sig hunden snart att det lönar sig att jobba bakåt. Sen får man vara noga med att låta den vinna när den lägger vikten på baken med bakbenen under sig.

När vi startade kursen förra fredagen så var Vittras kamplek bara en dans. Hon följde men drog inte så mycket själv. Idag, en dryg vecka senare, drar hon rakt bakåt och viktförskjutningen på baken börja komma.
Upptäckte att det är lättare för henne på tex en matta där hon får fäste. Borde jag naturligtvis ha räknat ut men det är alltid lätt att vara efterklok...   :-)

Annars är det debut i utställningsringen på söndag så därför ligger fokus just nu på stadga i ståposition och tandvisning. Får nog även lägga lite krut på att trava vid sidan men det måste vi göra utomhus i kylan...inte så inspirerad till det.

3 kommentarer:

  1. Ahaa, Tack! Då fattar jag, det vi som har rottis kallar för "tyngd" i kampen, att hunden gör sig tung o använder hela kroppstyngden för att vinna! Då tränar vi på det...skönt! Vi är ju bvara vana vid rottisar, så alla träningstips mottages tacksamt!

    När vi ställde sprang inte jag, jag gick i raska steg med Spajk framför mig! Hade jag honom vid sidan och skulle springa blev det bara massa skuttande...men med raska steg och sträckt koppel framåt gick det bra! Jag satt ner på huk bredvid honom och höll handen lite lätt i ljumsken...då stod han så fint så :)

    Vi håller alla tummar för er!!!

    SvaraRadera
  2. Vittra blir den tredje att ställas ut, Spajk blev BIR och grupplacerad, Iarrah blev BIR och grupplacerad, inte är väl Vittra sämre? Men känn för all del inga krav... ;-)

    SvaraRadera
  3. nejdå för all del, känn inga krav ;) Kan ju dock avslöja att vi var ensamma i rasen....Men vi slog typ 3 hundar i gruppen :)

    SvaraRadera